Open-kerken weekend 2 en 3 juni 2018

Geslaagde opendeur in de fietskerk van Onkerzele

“Wanneer kerk en fiets mekaar ontmoeten…”

In het kerkenplan van de stad Geraardsbergen is bepaald dat de kerk van Onkerzele een nevenbestemming krijgt als fietskerk. De kerk blijft beschikbaar voor liturgische diensten, maar krijgt er bovenop heel wat fietsbeleving bij.

Opendeurweekend

Op zaterdag 2 juni en zondag 3 juni organiseerde de kerkraad van Onkerzele een opendeurweekend in hun toekomstige fietskerk.

Tijdens dit opendeurweekend kwam de bezoeker te weten hoe de fietskerk er in de toekomst zal uitzien. Er werd een antwoord gegeven op vragen als: Wat is een fietskerk? Wat is de link tussen koers en religie? Hoe wordt de koersbeleving rond en in de kerk vorm gegeven?

Op zondag was er een fietswijding door pastoor Frans. Hierna vertrokken de fietsers voor een recreatieve fietstocht doorheen onze mooie streek.

Toekomst van de fietskerk

Er was een gerenommeerde tentoonstelling uit het Museum van de wielersport, genaamd “Koers en Religie” te bezichtigen. Deze tentoonstelling geeft duidelijk de link weer tussen kerk en koers. Er waren enkele unieke exemplaren uit de wielergeschiedenis en een voorstelling over de toekomst van de fietskerk.

De fietskerk zal blijvend gebruikt worden voor liturgie. In de linkerzijbeuk komt een permanent fietsmuseum en buiten de kerk wordt heel wat fietsbeleving voorzien (picknickbanken, oplaadpunt elektrische fietsen, fietsherstelpunt, enz…)

Panelgesprek

Het hoogtepunt van het weekend had plaats op zondag. Niemand minder dan Lucien Van Impe, Johan Museeuw, Rudy Pevenage en Ferdi Van Den Haute kwamen naar de fietskerk voor een panelgesprek.

Wereld Fietsdag

Dat ook de dorpsraad haar medewerking had toegezegd, toonde aan dat de fietskerk echt leeft. Dit opendeurweekend belooft de start te zijn van een mooi toekomstproject voor de kerk van Onkerzele.

Dat de Verenigde Naties recent 3 juni officieel heeft uitgeroepen tot Wereld Fietsdag kan geen toeval zijn!

We wensen alle bezoekers en iedereen die zijn/haar steentje bijgedragen heeft tot het welslagen van dit “Open Kerken”-weekend  zeer hartelijk te bedanken.

Namens de kerkraad Sint-Martinus Onkerzele,

Fernand Van Trimpont